SAMSUNG CSC

15-lecie Chóru Akademickiego PW

Prawykonania utworów chóralnych a cappella oraz Harmoniemesse Józefa Haydna zabrzmiały 28 października 2015 r. w sali koncertowej Filharmonii Narodowej. Wystąpił Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej pod dyrekcją Dariusza Zimnickiego. Tym uroczystym koncertem zespół rozpoczął świętowanie 15-lecia swojego istnienia.

Fotorelacja z wydarzenia

Koncert jubileuszowy miał być w zamyśle okazją nie tylko do świętowania 15-lecia, ale także pokazania zespołu w jego różnych odsłonach.

W pierwszej części chór zaprezentował prawykonania skomponowanych na tę okazję utworów chóralnych a cappella. Nieczęsto zdarza się, by repertuar koncertu w całości wypełniły kompozycje prezentowane publiczności po raz pierwszy, występ stanowił więc prawdziwą gratkę dla melomanów i miłośników współczesnej muzyki chóralnej. W programie znalazły się dzieła cenionych polskich i zagranicznych kompozytorów, a wśród nich: Leonarda Ennsa, Vaclovasa Augustinasa, Ko Matsushity, Eilira Owena Griffithsa, Bartosza Kowalskiego-Banasewicza czy Jakuba Neske. Nieodłącznym elementem ważnych koncertów stały się także utwory dyrygenta chóru – Dariusza Zimnickiego.

Są one nie tylko okazją do posłuchania ciekawych współbrzmień czy rytmów, ale także wprowadzenia odrobiny humoru i artystycznej przewrotności. – Uwielbiam tworzyć – to moja ogromna pasja! Wielokrotnie, niczym dumny rodzic, stałem przed utalentowanymi śpiewakami z chóru inżynierskiego i podziwiałem zapał, z jakim kreują skomponowaną czy też wyszperaną przeze mnie muzykę. Zapał wtórujący skupieniu, artyzmowi i nienagannej prezencji scenicznej. Każdemu życzę takiej satysfakcji z (pra)wykonania, jaką sam miewam. Nie wątpię, że tak będzie w filharmonii – zachęcał Dariusz Zimnicki, dyrygent Chóru Akademickiego PW.

Chór wraz z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej oraz znakomitymi solistami: Łucją Szablewską (sopran), Elżbietą Wróblewską (mezzosopran), Aleksandrem Kunachem (tenor) oraz Arturem Jandą (bas) wykonał w drugiej części koncertu Harmoniemesse B-dur Hob.XXII: 14 Józefa Haydna. Dzieło to nie jest często wykonywane, choć zachwyca niecodziennym brzmieniem i uroczystym charakterem. Nazwa mszy pochodzi od słowa harmonie, którym w czasach klasyków wiedeńskich określano zespoły instrumentów dętych. Haydn rozbudował w swojej kompozycji obsadę instrumentalną, rozpisując partie na flet, dwa oboje, dwa klarnety, dwa fagoty, dwa rogi i dwie trąbki. Koncert był więc okazją do doświadczenia klasycznego piękna w brzmieniu Orkiestry Kameralnej FN przy wtórze młodych i utalentowanych „inżynierów”. Wyjątkową tym bardziej, że nie każdy chór akademicki miał okazję prezentować się w tak prestiżowej sali koncertowej.

Koncert odbywa się w ramach obchodów 100-lecia odnowienia tradycji Politechniki Warszawskiej.